Юридичні аспекти, на які варто звернути увагу після звільнення з полону для того, щоб свідчення вчинення воєнних злочинів були зафіксовані, а постраждалі могли претендувати на захист від держави
- Копії всіх медичних документів, результатів обстеження стану здоров’я звільненої особи мають бути на руках. Дана документація дозволяє підтвердити стан здоров’я особи після утримання та зафіксувати фізичні наслідки того, що відбувалось під час полону.
- Отримати від органів, які займаються питанням ведення обліку та переговорів зі звільнення військовослужбовців з полону та цивільних затриманих, офіційні дані у вигляді листа за підписом керівника чи іншої уповноваженої особи від цих органів, де будуть зазначені дані про термін перебування в полоні та звільнення (бланки запитів).
Державне підприємство «Український Національний центр розбудови миру», який виконує функцію Національного інформаційного Бюро
Чоколівський бульвар, 13, м. Київ, 03186,
Ел. пошта: nib.uncp.info@gmail.com
Телефони: 1648 (Україна) +380 442 878 165 (для дзвінків із за кордону)
Об’єднаний Центр з пошуку та звільнення полонених при Службі Безпеки України
Вул. Ірининська, 4, м. Київ,
Ел. пошта: united.centre.ssu@gmail.com
Телефони: +380 980 873 601; +380 676 508 332; + 380 442 558 435
Координаційний штабу з питань поводження з військовополоненими
Вул. Електриків, 33, м. Київ, 04176/ вул. Спаська, 37, м. Київ, 04070 (громадська приймальня штабу)Ел. пошта: koord.shtab@gmail.com ; contact@gur.gov.ua
Телефон: +380 954 127 424; +380 444 251 209.
(для військовополонених)
- З’ясувати ситуацію з досудовим розслідуванням у правоохоронних органах. Під час перебування в полоні, родичі затриманого чи інші особи, якім відомо про факт перебування в заручниках, зверталися до поліції або СБУ із заявою про злочин. На підставі заяви про злочин було відкрито кримінальне провадження. Якщо достовірні дані про долю особи були відсутні, то відомості до ЄРДР вносилися за статтею 115 КК України (Умисне вбивство). Кваліфікація за даною статтею надавала можливість слідчому відразу отримати ДНК дані родичів зниклого безвісти чи провести інші слідчі дії. Якщо були достовірні дані про те, що особа жива, то кримінальні провадження розпочинались за статтями 146, 146-1, 147 КК України (містять відповідальність за незаконне позбавлення волі, викрадення людини, насильницьке зникнення, утримання заручників). Також кримінальні провадження могли реєструватися за статтями 110 КК України (посягання на територіальну цілісність України) або 438 КК України (порушення законів і звичаїв війни). Відкривши провадження, слідчий був зобов’язаний оголосити особу в розшук. Після звільнення з полону слідчий має самостійно, через родичів чи заявників вийти на зв’язок зі звільненим з полону. Якщо слідчий цього не робить, то звільненій особі, після лікування та проходження реабілітації, доцільно самій зконтактувати зі слідчим. Необхідно проконтролювати, щоб звільнену особу зняли з розшуку та наполягати на визнанні потерпілим від злочину, отриманні пам’ятки про права і обов’язки, бути допитаним за фактом порушень, що відбулися в полоні. Закриття кримінального провадження після звільнення особи з полону на підставі лише факту появи зниклої особи є безпідставним. Оскільки обставини вчинення злочину не були встановлені – не було ідентифіковано, затримано, винесено вирок, особам, які вчинили злочин щодо заявника (бланк запиту до правоохоронного органу).
- Бути визнаним потерпілим та допитаним у Головному слідчому управлінні СБУ (вул. Володимирівська, 33/ пров. Аскольдів, 3-А, м. Київ, тел. (044) 256-99-91 ел.пошта: callcenter@ssu.gov.ua ), регіональних управліннях СБУ або інших слідчих органах, які здійснюють розслідування у кримінальному провадження за фактами порушення законів та звичаїв війни, утримання в заручниках, катування, жорстокого та нелюдського поводження. Зібрані в рамках досудового розслідування докази використовуються для притягнення військового керівництва та військовослужбовців збройних формувань РФ та «Л/ДНР» до відповідальності – в українських судах та на міжнародному рівні, наприклад у Міжнародному кримінальному суді (бланк заяви).
- 26 січня 2022 р. було прийнято закон «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей». В законі закріплено право на одноразову грошову допомогу; медичне обстеження і допомогу відразу після звільнення; психологічну допомогу; списання відсотків за кредитами і штрафів податкової для ФОП; заборонено звільняти з роботи під час полону. Однак, ще не були розроблені і прийняті всі підзаконні акти, які б регулювали порядок виконання закону. Станом на сьогодні при Мінреінтеграції діє комісія з розгляду питань, пов’язаних з визнанням осіб такими, що були позбавлені свободи внаслідок збройної агресії проти України. Основним завданням комісії є прийняття рішення, яке дає підставу для отримання звільненими з полону особами та їх рідними грошової допомоги, психологічної та медичної реабілітації внаслідок позбавлення особистої свободи збройними формуваннями РФ та «Л/ДНР»:
- Документи для подання заяви від звільненої з полону особи.
- Паралельно з правоохоронними органами, збиранням свідчень для МКС чи інших міжнародних судових органів чи механізмів щодо воєнних злочинів займаються правозахисні організації/документатори. Звільнена з полону особа вправі сама вирішувати кому та яку кількість разів надавати свідчення. Водночас кількість наданих свідчень, їх повнота, достовірність та якість документування буде впливати на прийнятність доказів у суді. Тому важливо, щоб свідчення жертви були максимально детально і глибоко задокументовані одним документатором чи організацією та були представлені на рівні одного судового органу. Більшість міжнародних судових та договірних органів не дозволяють одночасне звернення до декількох із них.
- Заява до Європейського суду з прав людини – з 16 вересня 2022 року Росія більше не входить до Ради Європи та Європейського суду. Це означає, що подати заяву можуть лише ті, у кого порушення відбулося до 16 вересня 2022 року, і хто не пропустив чотиримісячний строк для звернення щодо нього. Окрім того, починаючи з весни 2022 року Росія не відповідає на запити Суду. Процес в ЄСПЛ у справах проти РФ позбавлений змагальності, а отже сенсу. Сподівання на отримання фінансової компенсації від Росії – примарні.
Важливо усвідомлювати, що основними завданнями національного та міжнародного правосуддя щодо найтяжчих міжнародних злочинів, окрім сатисфакції жертвам, є насамперед встановлення і притягнення винних до відповідальності. Тому не варто розглядати міжнародні судові організації як скарбницю для відшкодування збитків.
За фінансової підтримки чеської організації People in Need, у рамках ініціативи SOS Ukraine. Зміст публікації не обов’язково збігається з їхньою позицією.
Фото взято з сайту www.mvs.gov.ua