Перша психологічна допомога: як допомогти людині, яка щойно пережила психотравмуючу ситуацію

0

   Під час війни кожен з нас може опинитися поряд з людиною, яка щойно пережила травмуючу подію та знаходиться в стані стресу. Звичайно, психологічну допомогу мають надавати фахівці, але інколи їх немає на місці події, тому варто знати, як ми можемо допомогти, що варто і чого не варто робити при першій психологічній допомозі.

   Щоб надати першу психологічну допомогу не потрібно мати значну професійну підготовку, достатньо мати знання загальноосвітнього  інформування і здатність проявляти співчуття, людяність.

   Перша психологічна допомога  – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги ближнім, які відчувають страждання і потребу.  Вона не передбачає детального обговорення, аналізу чи встановлення хронології та суті подій.

Перша психологічна допомога включає:

  • ненав’язливе надання практичної допомоги та підтримки;
  • оцінку потреб і проблем;
  • надання допомоги у задоволенні нагальних потреб (наприклад, таких як їжа, вода, інформація);
  • вміння вислуховувати людей, але не примушуючи їх говорити;
  • вміння втішити і допомогти людині заспокоїтися;
  • надання допомоги в встановленні зв’язку з відповідними службами і структурами соціальної підтримки;
  • захист від подальшої шкоди.

Дивитися, слухати і направляти – три основні  правила надання першої психологічної допомоги.

Під час надання першої психологічної допомоги варто: 

 – за можливості знайти тихе, безпечне місце. Говорити чіткими короткими фразами.  Почати можна з фрази: «Подивися на мене. Ти бачиш мене?». Людина досліджує ефект тонального зору. Потрібно розширити цю тональність;

  • встановити контакт і дати перше відчуття того, що є ще щось, крім пережитого жаху. Спочатку варто представитись, потім запитайте ім’я людини: «Як вас звати?»;
  • потрібно включити мислення. Можна, наприклад, попросити порахувати людей, подивитися номери будинків довкола тощо. Якщо людина застигла та не реагує, застосовуйте голос (скажіть що-небудь впевнено та голосно), можна підвищити голос, використовувати візуальні подразники (помахайте рукою перед очима), можна спробувати дати в руки щось контрастне (наприклад, покласти в руки лід);
  • бути поруч із людиною але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її статті, віку, культури тощо. Запитати дозволу, якщо потрібно людину обійняти;
  • поводити себе спокійно та терпляче. Сповільнити темп, щоб уповільнити реакції людини, якій надаємо допомогу. Говорити в більш повільному темпі, ніж зазвичай (набагато повільніше);
  • надавати інформацію простою зрозумілою мовою і тільки ту, в якій впевнений. Важливо чесно говорити про свої знання: «Не знаю, але я спробую дізнатися»;
  • висловлювати співпереживання людям, якщо вони говорять вам про свої почуття, перенесену втрату чи тяжкі події. Показувати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи короткі підтверджувальні репліки;
  • надати можливість, якщо людина хоче помовчати;
  • поважати конфіденційність і не розголошувати отримані відомості.

Під час надання першої психологічної допомоги не варто:

 

  • намагатися допомагати іншим, якщо сам не перебуваєш в достатньо стабільному емоційному стані;
  • наполягати та змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося. Перебивати чи квапити співрозмовника;
  • давати обіцянки чи запевнення. Не говорити такі фрази: «Заспокойтеся», «Все буде добре», «Все пройде», «Життя налагодиться» тощо. Такого роду слова замість надії можуть надати людині, якій ви допомагаєте, відчуття самотності. Вона вам не повірить і відчує, що ви її не розумієте, навіть якщо на словах погодиться з вами;
  • давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила. Вкрай важливо не говорити про емоції;
  • торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;
  • вигадувати того, чого не знаєте, переказувати не підтверджену інформацію почуту від інших, використовувати специфічну термінологію;
  • розповідати про свої власні проблеми та труднощі;
  • діяти так, немов зобов’язані вирішити за людину всі його проблеми. Це може позбавити людину віри у власні сили і здатності самій подбати про себе.

The “Civil Society Promoting Resilience in Ukraine” project is implemented in partnership with Digniti and supported by the Ministry of Foreign Affairs of Denmark. 

Share.

About Author

Comments are closed.